Korban

Kadang -kadang dalam hidup ni 
Kita tak rancang
Tapi dia jadi

Sebab asal kejadian
Semua adalah atas perancancangan Tuhan
"kita merancang,
Tuhan pun merancang,
sebaik-baik rancangan adalah rancangan Tuhan"

Tak pernah terbayang
Aku akan melihat ibadah korban
betul-betul di depan mata,
seorang diri. takdak orang teman.

Amazingly, aku tak rasa asing.
Padahal kan,
Aku kat negeri orang.
Bukan kat negeri Darul Takzim.

I should feel awkward,
feel isolated,
rasa serba tak kena.
Sebab aku tau,aku siapa.
Dan sepatutnya,aku patut rasa begitu haritu. Tapi,tak.

Tuhan titipkan aku peluang,
masa, keadaan yang aku rasa paling baik.
Parking senang nak dapat,senang nak keluar. Walaupun waktu tu waktu puncak.
Lembu kecik molek,tak gemuk tak kurus.
Dalam banyak-banyak tu, dia berdua je dengan kawan dia kat kawasan tu.
Dia tak melawan,
tak lari,
tapi dia kedua terakhir.
Berkali-kali lalu depan dia,tak jumpa-jumpa.

At the end of the day,
Aku rasa sayu.
Mendengar alunan takbir,
saat proses sembelihan berlaku.
Sangat pantas.
Ada puluhan lembu, semua habis disembelih tak sampai waktu tengah hari.
Pantas dan tuntas.

Urusetia kata ada sup daging kalau tunggu.
Pehhhh aku tatau la camna depa buat.
Cepat gile.
Hasil gotong royong.
Tapi,aku tak sempat tunggu.
Sempat cilok mokte pun cukup daaaa..

Tahun ni sangat sayu dan rileks.
Syukur.

Comments

Popular posts from this blog

Lagu mana

RINDU

Harapan