JANIN....

***************************************************

Sepanjang menonton, tade perasaan seram melampau menyelubungi diri. Smoothnya perasaan mcm tgh tgk drama cerekarama kt TV3 gitu.. hukhuk~

Kisah ini bukan kisah kehidupan yang ideal. Realiti yang kadang-kadang pahit dan jerih itu kadang-kadang terpaksa juga kita terima dan telan, kisah ini kisah tipikal kehidupan di sebuah kampung.

Yang mana, si kaya sering menunjuk-nunjuk kekayaannya... yang lebih bernasib baik menunjuk-nunjuk kelebihannya. Haih, emas sebebat tu bukannya murah kak munah oi! baik la gne duit tu wat bli benda lain yg lebih berfaedah, bukan takat beli pasu bunga selori kt Ayer Hitam tu hah.. adoiyai~

Em, si abang Onn si Keccoh yang baru appointed jd ckgu tu pn.. x baik menunjuk2 yang kamu tu ada gaji tetap, rumah kuarters sebuah padahal kije pn x stat lagi hah. Hidup ini, tak selalunya kita di atas. yang da ada kt atas tu pn, ade lagi yg di atas dan yang lebih2 hebat darinya. bersyukur itu ubat sifat takburmu..insya Allah~

Mungkin si Esah(toyol perempuuan) ini muncul untuk menyedarkan yang manusia itu sifatnya mudah lupa... mungkin lupa pada tuhan-Nya yang Maha Agung. lupa yang sgala pujian hanya untuk-Nya, dan rezeki itu datang dari-Nya, dan segala perlindungan itu harusnya dipanjatkan kepada-Nya.

Bermula dari duit Onn dlm dompetnya yang abes disonlap Esah, membawa kepada lain-lain lagi harta benda emas intan berlian penduduk kampung yang lainnya. Esah gigih membawa hasil songlapnnya kepada tuannya -pengetua sekolah yang dipercayai penghulu dan anak-anak buahnya- setiap hari.

Dek kerana tamak haloba, pengetua tersebut naik angin sbb Esah gagal bawak pulang hasil songlapan yang banyak. hajat hati mau diseksanya Esah, namun sbbkan dah tua agaknya, tersilap langkah la pulak. satu balang yang menghalang keganasan Esah pecah, maka Esah mula makan tuan... literally!

Esah yang x bertuan, terus mengamuk... memakan hasil ternakan penduduk kampung, malah menggigit habis tangan seorang makcik yang pakai sebebat gelang seperti munah. x sah rasenya, kalo cite seram mcm ni munah terlepas kan? haha, maka esah pn turut memakan munah...literallY!

tup-tap-tup-tap... esah itu dulunya adalah anak sulung Sutera dan Hisyam yang hilang di laut. Dek kerana percaya kata-kata jahat Munah yang mengapi-apikan Sutera bahawa Hisyam mungkin bermain kayu tiga, mnyebabkan Inayah hilang di laut..
*******************************************



Masalahnya, kenapa JANIN?? Inayah tu da besau kot... lg pulak, toyol tu ley mati dengan kene cucuk ngan chopstik rambut ke?? mengikut kata penduduk kampung selepas itu..."mari kita uruskan jenazah". ait, toyol tu jd manusia kembali ke??

Persoalan tinggal persoalan, namun pengajaran juga bisa diambil di situ..

EGO ITU KADANGKALA BERBALOI UNTUK DIPERTAHANKAN... NAMUN, MARUAH DAN HARGA DIRI ITU BERBEDA DENGAN KESOMBONGAN DIRI. BERHATI-HATILAH!

Comments

Popular posts from this blog

Lagu mana

RINDU

Harapan