Tuesday, October 10, 2017

Bukan sendiri

Kita manusia
Hidup bermasyarakat
Adanya kita bukan sendiri
Adanya kita bersama ahli

Ada keluarga.
Ada adik beradik.
Kawan-kawan dan rakan sekerja.

Komitmen kita pelbagai
Ada remeh
Ada penting
Ada yang asal ada.

Kita kena hormat masa dan kepentingan orang.
Untuk orang hormat masa kita.
Untuk orang setuju acara kita.
Be gentleman, be humane.

Thank you.

Saturday, September 23, 2017

Rupa

Andai rupa jadi ukuran
Aku mungkin tak perlu kau dekati

Andai rupa batu pemberat
Aku mungkin tak perlu kau timbang lagi

Andai rupa jadi sandaran
Bukan aku kau patut harapkan dari awal lagi

Ha ha ha
Rasa hina?
Rasa rendah diri?
Rasa kurang diamati?

Hmmm...
Tidak dinafikan
Dari mata turun ke hati
Mata pasti akan menatap pada rupa 
Rupa itu muka
Rupa itu tubuh badan
Rupa itu penampilan

Masyarakat
Lumrah hidup
Ada piawaian

Andai kita tidak menepati salah satu unsur 
Cantik
Menarik dan
Rupawan
Jangan sesekali kita lupa diri
Mengutuk diri
Menyalahkan diri

Sayangi diri
Kerana diri ini bukan milik mereka
Yang menilai dan mengkategori
Ia adalah kita
Kita milik Allah
Cuba jaga
Cuba sayang
Cuba cinta

Sayang diri, sayangi orang lain.
We're different and we are unique.

NFM
23 sept 2017
0250hrs


Tuesday, September 19, 2017

Adat hidup

Santun rasa letak pada budi
Tunduk laku letak pada hati
Indah budi laku dan pekerti
Bawa ke sudah bawa ke mati

Lalu ke pinggir
Bongkak dan dengki
Menepis mereka lalu pergi
Mendatanglah cinta pada diri
Untuk mereka yang disayangi

Corak diri sukar dierti
Itu tersalah ini memerli
Sumbang laku adat menyepi
Tersalah tuju terasa hati

NFM, 19 sept 2017.
0044hrs.

#adathidup
#yangtuadisantuni
#yangmudadisayangi
#semogakekal

Sunday, September 10, 2017

Emosi

Emosi manusia lain lain
Lain orang
Lain tahap emosinya

Yang sabar
Yang redha
Yang diam
Bukan mereka tiada perasaan

Mungkin
Mental dia lebih kuat
Hati dia lebih kental
Atau dia tidak lagi peduli
'Pergi mati'

Ataupun cuma
Memang itu dia
Seperti itu hidupnya

Yang melenting
Memaki 
Meradang
Dan meraung
Bukan mereka tidak berakal

Cuma mungkin 
Sudah cukup bertahan
Sudah cukup berasa hati
Sudah cukup disakiti

Ataupun cuma
Itu adalah memang dirinya
Yang kurang sabar
Kurang fikir
Kurang peduli

Maka manusia ini
Perlu komunikasi
Jangan pendam
Harap orang lain mampu faham
Jangan meredah
Harap orang lain akan faham

-cuba luah, cuba rasa, cuba hidup
-kita saling memerlukan


Sunday, August 27, 2017

Hilang

Hilang.
Tiada dipandang.
Tiada dirasa.
Tapi berbekas di hati.

Hati kita punya cuma satu.
Tidak kita tahu
Bila hati mahu memunya.

Bila hati mula memunya,
Dia mula rasa hilang.
Bila tidak lagi mampu dipandang
Dipegang
Dan dirasa.

Manusia
Makhluk terajaib dunia.
Punya hati namun bukan miliknya.

Allah jadikan manusia sebagai makhluk beradaptasi.
Menyesuaikan diri sesuai keadaan diri.

Hati itu Allah yang punya
Hati dia dan hati kita semua.
Tiada satu di dunia ni punya kita.
Punya Allah jualah milik segalanya.

Kehilangan paling terkesan
Hilangnya abang
Hilangnya kakak
Hilangnya abah.

Mereka hilang sebentar,
Moga Allah bagi izin jumpa lagi.







Friday, August 25, 2017

Definitely, maybe

This is a title of a movie.

Subjek utama dia - perihal pertemuan, pilihan, dan jodoh.

Manusia bertemu dan berpisah.
Itu lumrah.
Manusia tersuka dan terminat.
Bukan pilihan, itu tarikan.

Kerana tarikan, kita berani untuk mula buat pilihan.
Bila pilihan kita sudah ada pilihan dia sendiri, aduh..nasiblah badan.
Itu tajuknya "tiada jodoh antara kita".
Pada saat itu, ketika itu.
Tapi bukan selamanya.

Kita berjalan dan hidup seperti biasa.
Tiba-tiba, setelah lama tidak bertemu... kita bertemu dan bersapa kembali.
Atas dasar tarikan yang sama dulu, kita tersuka dan terminat.
Lalu, kita cuba untuk membuat pilihan sekali lagi padanya.

Atas dasar rasa takut ditolak mentah, kita tunggu dan tunggu.
Kita tunggu lagi.
Tunggu lagi.
Dan lagi.

Kerana sendiri, kita tidak akan berani untuk mula membuat pilihan itu lagi.
Lalu kita tunggu dan tunggu.
Sampai satu masa kita tak mampu tunggu lagi, lalu kita cuba sekali lagi.

Nah... waktu ini, saat ini, sesuai sekali.
Dia dan kita, sama-sama punya rasa yang sama.
Sama-sama berada dalam fasa yang sama.
Sama-sama cuba membuat pilihan yang sama.
Maka, saat ini itulah jodoh kita.

Jadi...
Jodoh itu bukan perihal orang semata-mata.
Ia perihal masa.
Andai masa itu tepat dan kena pada waktunya, Insya Allah.. jodoh itu ada buat kita.

Andai tiada di sini, di dunia fantasi ini..
Kita kena redha.
Asal kita sudah usaha dan bukan mengeluh saja.

Gituuuu.





Wednesday, August 23, 2017

Nikmat hidup

Aku percaya.
Allah pilih aku untuk hidup.

Allah pilih cara, untuk aku hidup.
Allah bina jalan, untuk aku hidup.

Allah tahu aku mampu hidup.
Allah tahu aku perlu ditolong untuk hidup.
Allah tahu berapa banyak aku boleh tahan.
Banyak mana boleh buat aku tersungkur.
Dan semampu mana boleh aku berdiri lagi.

Allah itu adil.
Allah itu pencipta aku.
Mana mungkin Allah tinggalkan aku.
Mana mungkin Allah biarkan aku.
Mana mungkin Allah tidak tolong aku.

Segala bentuk rupa hidup aku kini
Allah dah susun cantik untuk diri bernama aku.
Allahu.. maafkan aku.
Tamak aku untuk merasa lebih.
Tamak aku untuk tidak berada dalam jalan hidup ini.
Tamak aku untuk berlari dan pergi.

Manusia.
Tamak.
Dengki. Sangka buruk.




Friday, August 18, 2017

Jangan mengata

Kata dan tindakan
Hasil rasa hati dan fikiran

Dangkal rasa
Pendek akal
Terbit bentuk laku yang pincang.

Benar orang-orang kata
Jangan bicara bila amarah
Jangan mengata bila hanya mendengar

Mata, akal, rasa
Perlu dibiar buka
Perlu dibiar menilai
Panjang pendeknya àkal sang bicara.

Tak kira siapa kita
Yang mendengar
Mahupun bicara
Ingat, buka mata.. buka rasa
Jangan sampai binasa.



Tuesday, August 15, 2017

Love Yourself😘

Orang kata...ni orang la kata...
"You have to love yourself first, before starts loving others"

Why?
It is simply because you worth it! *loreal*

You worth a lot more than you ever think.
Never underestimate your appearance, capability and values.

You are unique on your own.
You live in your own pace, with your own flow and your own you.

Here are 5 incredible thing about me that you never expected me to say out loud by myself..hehe. ni bukan narsisis tapi cuma optimis. Kihkih.

#1: I'm good in making chicken soup. Pehhh, feveret.
#2: I could figure out how to be handy in some house chores, something like fitting the water hose for washing machines, assembled furnitures by DIY stores, replace water filter (yang cikai bkn coway), change light bulb, replace empty gas, gitu... boleh la nak hidup sendiri.
#3: I love air freshener. I love nature and loving to be in it. Could spend hours by seashore, on the hills and up in the jungle if given the chance. Love running and laughing. It makes me light-hearted.
#4: I'm pretty neat. Could not bear to see the kitchen messy and oily. Will clean up everything once done cooking. Will make sure the floor get cleaned and mopped right away.
#5: i can cook a hearty meal under an hour. Plus cleaning in 30minutes.

Sunday, July 23, 2017

Nearing 30's

Nearing 30's.
I concluded that I have no luck when it comes to a love life.

I'm not being choosy.. yet not 'too easy' in finding a man. It is the eyes that observe and the heart that decides how attractive a man could be.
"Cinta...tak dapat diduga, cinta... hanya dapat dirasa, senada dalam cinta"

I might find a man is attractive by the way he carries himself, his smile or the scent.

Still, i could not find the one that resonate with my heart that vibrates.

He's either extinct or may be, our path is not yet crossing.

It is quite frustrating, to open your heart and bare your feeling to someone new and strange in your life just to find out that he is not ready to dance along.

How venurable we could be, by exposing our sacred feeling to the one that feels he had abundance choices lay upon his eyes and feels no guilt to play with our emotion.

I've open my heart once.. as wide as it could be, just to find out that he already got his woman and ready to commit with her.

I've widen up my opportunity and possibility to find a guy, in an online dating apps, just to find out that most of them are playful, lustful and dare to text inappropriately with no guilt at all.

I've once again try to open my heart and see what would happen if I try a little harder than before.
Hmmm, I could feel the spark but it just could not be burnt fiery.
It takes two to tango, man. I did find you attractive when you were talking enthusiastically about your work. Then, when you singing and humming while scrolling down your phone, and when you shared your choices of song on your playlist.I bet you're not bad at all afterall. I did not judge how boroi you're as I myself had no flat abs.haha. I did find you as a handsome and a neat guy even when you talked while your mouth is full.hihi.
I just wish you try a little harder when interacting to someone else later on. That's the major turning down. Or else, i just had to conclude that your heart does not resonate with mine. Or, it is me that falls too easily.Hahahaha.

Now, my heart is not ready. And I did not know when it will be ready.
Enough for the year of 2017.
Try my luck next year. Okbai!




Saturday, July 1, 2017

Memori

Contrails, wany hasrita and purplish sky.

We filled our life with memories.
Each seconds, memories were created.
It becomes memories when we decided to make it one.

Memories depends on color, smells, sound and the feeling felt at the moment.
We had to be present at the moment for it to be crafted as memories.

Macam deodorant rexona colour hijau, reminds me of my matriculation years.

Contrails, wany hasrita and purplish sky reminds me of someone..😊

So long.. you will always be remembered. 
I have to keep on moving, i wish not to wait and see. 

You had to let me go..come on😤😤



Tuesday, June 13, 2017

Gain and loss

Life is short. 
10 years is only a 'sejengkal' away.
At a blink of eyes, you may reach half your destination.

Life is short.
In 10 years time, many things had happen.
The lost and the gain.

For the past 10 years (2007-2017)
1. Miraculously I got into IIUM, studied Engineering (never dream of, i dream of culinary..kehkeh).
2. Got PTPTN, attempted for JPA sponsorship (lost it).. haha
3. Got help from my sister for supporting my studies fees etc for the 1st year.
4. Loss hope. Try Petronas scholarship.
5. Go to the interview with no hopes but tawakal to Allah... no savings, PTPTN pun xdapat banyak.
6. ALHAMDULILLAH.. eventho i got stomachache and 'berak dulu' before answering the test.. Allah gave me the opportunity to get the scholarship.
7. 2011, graduate with quite ok result. ALHAMDULILLAH... wlaupun bkn pangkat 1 bintang.
8. On 1 April 2012,  I (we) loss my sister.
9. I (we) got faiz instead.
10. May 2017, I got called for interview at KLCC.
11. Accompanied by my dad, go to KLCC with no preparation what so ever. Still shock with the changes happened in our life.
12. Sept 2012, I got offer to work at Terengganu. ALHAMDULILLAH.
13. Still blur, go to terengganu sehelai sepinggan with no intention at all to start working.
14. Got no home, no kereta to move around.
15. Got good friend, got Kelisa Abah bg pinjam... all is well. Got settled down pretty quick.
16. 2013.All smooth, all good.
17. 21 April 2014. I (we) loss Abah.
18. MAK and faiz moved to terengganu.
19. All saving gone. No motivation to live. Zombie all the way. Work, sleep and eat.
20. 2015. All year gone. Adapting to new environment.
21. MAY 2016, try find new meaning to live. Try looking for love. Failed miserably. Hahahah. Go buy kereta instead. ALHAMDULILLAH...Allah bg mudah.
22. 2016, but new property. trying to adapt to new commitment.
23. 2017. Trying looking for new love, again. No luck. Hahahahah. And the year still berbaki.

Basically I gain even more, eventho I feel like i loss alot.
1. Allah bagi kawan2 yang tak ramai tapi ok.
2. Masih ada gaji
3. Ada anak yatim yang bole aku kutip pahala yang aku tak nampak and perasan.
4. Ada emak tempat aku nak jaga. Padahal die jaga aku lebih..hahahah.
5. Ada property walaupun hutang. Hahahaha
6. Personal loveline? Not yet lucky... but no problem. Life is short. Kalau xsempat dapat kat dunia... let it be. Janji aku da usaha. Hahahha
7. Next year 30yo da. Kena set goal baru.
8. Terima kasih Allah. ALHAMDULILLAH.


Saturday, May 13, 2017

Bila hati bukan milik jasad

Hati dan jasad.

Hati rasa jasad merasa.
Hati terusik, jasad terkuit.
Hati merindu, jasad menyayang.

Walau hati bersatu pada jasad
Tapi hati bukan miliknya
Hati hakikatnya ada
Namun, nalurinya terletak pada yang Esa

Pemilik hati itu bukan jasad
Walau rasa seperti boleh dibeli
Diuji
Dibelai
Dan diuliti

Tiada apa yang mampu memaksa
Memujuk 
Merayu
Dan merintih
Hati itu untuk terbuka
Demi hati ini yang mulai menyuka
...Kecuali Allah jualah yang punya acara.

Andai hati mulai menyuka
Jangan biar terusan terbuka pada yang disuka
Tapi
Terusan buka pada pemilik-Nya

Moga Allah yang Maha mendengar, menyusun jejak hati yang mulai lari.
Terus masuk kepada yang hak berdiri.

NFM.
13may2017
1055pm.







Wednesday, April 5, 2017

Rasa hati


Ada rasa perlu dinikmati
Ada rasa perlu diagungi
Ada rasa perlu disembunyi

Kata rasa mana yang perlu diutama
Yang perlu dikata
Dan perlu dihalusi

Ilmu 
Alami
Halusi

Susah.
Memang payah.
Memang sulit.

Sulit untuk merasa lebih dalam
Memahami lebih jauh
Merasai lebih halus.

Mungkin rasa itu rasa tipu
Yang perlu engkau tangkis
Tapis dan kikis.

Mungkin rasa itu hadir
Buat kau terbuai
Merasa lebih indah
Merasa untuk lebih menghalusi.
Bukan untuk kini, mungkin untuk nanti...





Monday, March 27, 2017

Soal hati

Soal pada hati
Apa rasa diri
Soal pada hati lagi
Apa rasa kini

Hati senyap
Hati memati dan lenyap
Hati senyap
Hati tidak lagi bersayap
Untuk terbang dan merayap

Soal pada hati lagi
Apa rasa kini
Hati tetap senyap dan memati
Hati mati untuk menikmati
Bukan kerana diri
Tapi kerana pernah disakiti

Soal lagi pada hati
Hati berkata lagi
Mungkin nanti, bukan kini.

Hati itu Allah yang pegang
Semoga hati kita tidak mati
Semoga hati kita diberi peluang untuk menikmati
Sebelum kita benar-benar mati.

NFM, march 2017.


Wednesday, March 15, 2017

Abah


Air mata itu kini tidak lagi boleh mengalir.
Air mata itu aku sendiri saksinya.
Air mata itu bukti kasih abah.

Abah walau telah pergi
Nilai dirinya semoga kekal subur
Dalam diri aku yang degil
Dalam diri aku yang kasar
Dalam diri aku yang tampil kuat.

Degil dan kasar aku muncul
Sekadar penutup hati yang keciwa
Sedih
Putus asa
Dan sakit hati.

Dulu adanya abah
Mampu menyejuk hati yang marah
Mampu menunduk hati yang angkuh
Mampu memandu hati yang sesat

Bait katanya ringkas
Bait nasihatnya tepat
Bait tegurannya padu
Bait tawanya menenangkan

Mana mungkin aku jumpa abah di hayat ini
Mana mungkin ada abah aku sapa lagi
Mana mungkin ada abah untuk nasihati 
Mana mungkin ada orang faham abah aku lagi

Abah telah pergi
Yang tinggal 
Jangan pernah lupa pada abah
Jangan pernah lupa nasihat abah
Jangan pernah lupa apa kau dah buat pada abah

Yang dulu kalau sesali mungkin abah pun sudah lupai
Andai kini kau buat lagi
Tiada lagi abah untuk memaafi

Mati hati.
Matilah diri.

Al-fatihah.
Matori markom. 21 April 2014.


Sebelum mati.

Ada satu detik dalam hidup kau..
Kau rasa malas untuk merasa.
Kau rasa rimas untuk peduli.
Kau rasa lemas untuk menangis.

Sudahnya,
Kau berdiri dan termenung.
Fikir dan fikir lagi.
Apa lagi kau boleh buat.
Apa lagi kau boleh ubah.
Apa lagi kau boleh katakan.

Sudahnya,
Kau berdiri lalu mati.
Mati akal.
Mati cara.
Mati hati.

Lalu
Kau sedar
Hati itu milik Allah.
Allah jualah yang bisa membolak balikkan hati kita.
Semoga kita sempat sebelum terlalu lewat.

Semoga kita sampai.

Sampai sebelum kita 'mati' lalu salah satu dari kita mati.


Monday, March 6, 2017

Seusia ini

Seusia ini.

I might be single, let alone problemless, emotionless, yet the most richest among you all. *clap*clap*

That is your way to justify all things you've not done for me. Tahniah. Allah tu Maha Adil.

Seusia ini,
Aku bukan lagi budak belasan tahun.
Aku punya hak untuk berasa marah.
Aku punya hak untuk berkecil hati.
Aku punya hak untuk tidak lagi berlembut hati.

Bila hati sudah mati, matilah jiwa.
Tolong, jangan sampai hati aku ke situ Tuhan.



Sunday, March 5, 2017

Perihal manusia

Manusia ini satu antara dua
Yang punya otak atau yang punya rasa.

Seringkali,
Yang punya rasa itu terlihat lebih bijak dari yang punya otak.
Lebih bijak untuk menghargai
Lebih bijak untuk menyantuni
Lebih bijak untuk memahami.

Makanya,
Biar kurang otak, tapi biar tuntas untuk merasa.
Kerana hati itu tempat rasa.
Kerana hati itu mata arah diri.
Kerana hati itu kunci untuk memandiri.

Kalau hati sudah mati,
Otak itu boleh buang ke tepi.

Boleh pergi mati. Sekian.

Nfm, 5thmarch17.

Antara cinta dan jodoh

Antara cinta dan jodoh
Ada satu batas
Namanya pilihan.

Antara cinta dan jodoh
Ada satu ruang
Namanya perancangan

Antara batas dan ruang ini
Ada satu ketentuan
Namanya takdir

Dalam pilihan, ada rasa dan suka
Dalam perancangan, ada masa dan acara
Dalam takdir itu pula, tiada kuasa dan daya pada kita

Andai takdir tidak dipayungi dengan batas dan ruang, mana mungkin ada jodoh antara kita..

Nfm, march 2017.