Wednesday, July 25, 2012

apantah diorang ni..!

nak kata tak pandai. tak la kot.
nak kata bodoh. bodoh ke? bodoh tu ape? "tak ada manusia bodoh kt dunia ni"
sebab kalau tak tahu itu tafsiran kepada bodoh, maka bodoh boleh dihilangkan dengan belajar.

arini aku baca surat khabar.
ok.
ak admit. aku bukanlah pembaca aktif tentang akhbar mutakhir dunia dan negara.
tapi, sekali baca saja pun aku dah rasa orang itu memang patut diiktiraf bodoh dan digulingkan!hahahaha.

"kami akan menghantar etnik Rohingya ke mana-mana negara dunia ketiga yang mahu menerima mereka. ia penyelesaian yang kami boleh fikirkan kepada konflik di Rakhine (Arakan)"
- Thein Sein, Presiden Myanmar-

dengan alasan, mereka (etnik Rohingya) ini adalah pelarian. Maka keminoritian mereka di dalam masyarakat Myanmar adalah tidak diiktiraf dan perlu diusir. nak usir ke mana?
kalau PATI Indon ke Bangla pakat mai Malaysia berbondong-bondong, boleh la kita usir balik negara mereka. Ok. Kita hantar balik na. Tapi yang depa semua ni nak usir mana? Dah memang-memang la Rohingya tu dok Myanmar tu berdekad lama. Apantah la diorang ni..! itu namanya sadis.

sama kata, lau orang datang mai rumah kita, dihalaunya kita, suh pi dok tempat lain. mana-mana la tanah orang lain yang sudi menumpangkan kita. lepas tu kalau kita ketegaq juga nak dok kat rumah kita atas tanah sekangkang semut tu, depa bakaq rumah kita abis jadi arang. rela?
nak kata bodoh, boleh ka depa semua ni? pffft.




#sama lah apa yang berlaku di Palestin. Sesuka hati depa je no, tampaq kang~
[nampak tak 'permainan' mereka di sini?]

Saturday, July 21, 2012

ramadhan kali ini.

kali ini.
berbeza.
suasana yang lain, isi yang lain.

tak terungkap kata.
tak terluah rasa.

perspektif hidup yang terubah.
pengalaman hidup yang terubah.
mungkin merubah seorang aku.
yang dulunya begitu menjadi yang begini.

moga yang kali ini.
membuka jalan baru sebuah hidup aku.
yang dulunya begitu menjadi yang begini.

"mungkin".
satu frasa kata pengecut.
buat diri yang tak yakin dengan dirinya.
mungkin.mungkin pengecut itu juga aku.mungkin.






Wednesday, July 18, 2012

perjalanan yang kabur.

belajar? abis da...
konvo? bln 10 ni..
keje?? tgh tunggu posting. Insya Allah.
kawen? tahun depan..hahaha~

bosan. letih. penat.
ok. saya admit.
walaupun saya tak bekerja.saya tetap penat.

gemuk!
ok. saya admit.
lutut kiri saya mulai sakit. tak boleh lipat. dan sakitnya tak hilang.
dan kini, makin kerap.

saya nak mengadu ke mak. "mak, kaki ain sakit la. nak urut~"
tapi. kaki mak saya juga sakit.
beliau sibuk ke sana ke mari.
jadi. tak jadi ngadu.
tanggung sendiri malam-malam bermimpi dapat urut.

makanya.
saya tekad.
saya nak kurangkan berat.
bukan melawa. tapi sebab kaki saya tak tertahan beban.sakit.
ni betul punya sakit.

berkat bulan ramadhan yang bakal tiba.saya mencuba.
sila bantu saya.
persetankan segala macam sindiran dan godaan.
haha. bole tak? cuba kita tunggu dan lihat.



anak kami ketiduran. tidurlah anak maryam. kami di sini.