Saturday, December 29, 2012

2 tahun.

 


2tahun.
banyak yang berlaku.
banyak yang berubah.
2tahun yang paling hebat.hebat serba serbi.
hebat dugaannya.hebat nikmatnya.hebat ujiannya.




kaki gaduh.



I miss my kaki gaduh.
seriously, miss her so much.
.Al-Fatihah.
Faiz is growing fine and good.

Tuesday, November 13, 2012

Maher Zain - Mawlaya | Official Lyrics Video





..sharing and spread the love...

dulu-dulu
zaman muda-mudi jiwa remaja
ada seorang ustaz
datang mengajar kami mengaji bahasa Arab
masa tu kami tingkatan 2 ke 3 macam gitu la

first time belajar dengan ustaz muda
'feel' dia lain sikit
pendekatan depa pun lain sikit
memang patut la, mengaji jauh nun 'over the sea'

satu hari
kami diperkenalkan dengan selawat di atas
bayangkan, bertahun hidup, baru kenal.
Alhamdulillah

itula, gunanya hantar pemuda pemudi kita belajar
mengaji Ilmu Allah yang maha luas
dan menyebarkannya untuk seluruh umat
tak kira apa pendekatan yang diguna
walau asing
walau janggal, awkward bak kata orang putihnya
setiap usaha itu akan ada hasilnya. Insya Allah.

=)

Friday, August 10, 2012

recheck!



terkadang. kita terlupa.
akan hakikat dan keberadaan.
terkadang. kita tahu dan kita sedar.
kita yakin itu benar.

cuma terkadang kita terpisah dari hakikat yang nyata itu.

jiwa kita rapuh.
minda kita tidak ampuh.
andai kita terus terpisah dan mulai runtuh.

kita manusia lemah.
lemah saat teruji dan diuji.
lemah saat hakikat itu terpaksa kita tempuhi.
lemah saat hakikat itu terpaksa diakui.

"انّا للہ و انّا الیہ راجعون"
"....sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali" 

doaku pohon:
Ya Allah, tetapkan Iman dan Taqwa dalam jiwa kami sehingga ke akhir hayat kami. Amin, Ya Rabb!
I miss her. I miss both of them.

Wednesday, July 25, 2012

apantah diorang ni..!

nak kata tak pandai. tak la kot.
nak kata bodoh. bodoh ke? bodoh tu ape? "tak ada manusia bodoh kt dunia ni"
sebab kalau tak tahu itu tafsiran kepada bodoh, maka bodoh boleh dihilangkan dengan belajar.

arini aku baca surat khabar.
ok.
ak admit. aku bukanlah pembaca aktif tentang akhbar mutakhir dunia dan negara.
tapi, sekali baca saja pun aku dah rasa orang itu memang patut diiktiraf bodoh dan digulingkan!hahahaha.

"kami akan menghantar etnik Rohingya ke mana-mana negara dunia ketiga yang mahu menerima mereka. ia penyelesaian yang kami boleh fikirkan kepada konflik di Rakhine (Arakan)"
- Thein Sein, Presiden Myanmar-

dengan alasan, mereka (etnik Rohingya) ini adalah pelarian. Maka keminoritian mereka di dalam masyarakat Myanmar adalah tidak diiktiraf dan perlu diusir. nak usir ke mana?
kalau PATI Indon ke Bangla pakat mai Malaysia berbondong-bondong, boleh la kita usir balik negara mereka. Ok. Kita hantar balik na. Tapi yang depa semua ni nak usir mana? Dah memang-memang la Rohingya tu dok Myanmar tu berdekad lama. Apantah la diorang ni..! itu namanya sadis.

sama kata, lau orang datang mai rumah kita, dihalaunya kita, suh pi dok tempat lain. mana-mana la tanah orang lain yang sudi menumpangkan kita. lepas tu kalau kita ketegaq juga nak dok kat rumah kita atas tanah sekangkang semut tu, depa bakaq rumah kita abis jadi arang. rela?
nak kata bodoh, boleh ka depa semua ni? pffft.




#sama lah apa yang berlaku di Palestin. Sesuka hati depa je no, tampaq kang~
[nampak tak 'permainan' mereka di sini?]

Saturday, July 21, 2012

ramadhan kali ini.

kali ini.
berbeza.
suasana yang lain, isi yang lain.

tak terungkap kata.
tak terluah rasa.

perspektif hidup yang terubah.
pengalaman hidup yang terubah.
mungkin merubah seorang aku.
yang dulunya begitu menjadi yang begini.

moga yang kali ini.
membuka jalan baru sebuah hidup aku.
yang dulunya begitu menjadi yang begini.

"mungkin".
satu frasa kata pengecut.
buat diri yang tak yakin dengan dirinya.
mungkin.mungkin pengecut itu juga aku.mungkin.






Wednesday, July 18, 2012

perjalanan yang kabur.

belajar? abis da...
konvo? bln 10 ni..
keje?? tgh tunggu posting. Insya Allah.
kawen? tahun depan..hahaha~

bosan. letih. penat.
ok. saya admit.
walaupun saya tak bekerja.saya tetap penat.

gemuk!
ok. saya admit.
lutut kiri saya mulai sakit. tak boleh lipat. dan sakitnya tak hilang.
dan kini, makin kerap.

saya nak mengadu ke mak. "mak, kaki ain sakit la. nak urut~"
tapi. kaki mak saya juga sakit.
beliau sibuk ke sana ke mari.
jadi. tak jadi ngadu.
tanggung sendiri malam-malam bermimpi dapat urut.

makanya.
saya tekad.
saya nak kurangkan berat.
bukan melawa. tapi sebab kaki saya tak tertahan beban.sakit.
ni betul punya sakit.

berkat bulan ramadhan yang bakal tiba.saya mencuba.
sila bantu saya.
persetankan segala macam sindiran dan godaan.
haha. bole tak? cuba kita tunggu dan lihat.



anak kami ketiduran. tidurlah anak maryam. kami di sini.

Wednesday, May 16, 2012

RINDU


27 tahun dulu
hidup bersulam liku dan pilu
memikir hala dan tuju
mana nak dituju, mana nak didulu

kini. selesai sudah urusanmu di sini
selesai sudah tanggungjawabmu di sini

tiada lagi yang boleh merunsingkanmu di sini
tiada lagi yang boleh didambakanmu di sini
kerana kini
urusanmu telah selesai

biarlah yang ditinggalkan,
kami uruskan.
urusan kami belum selesai, selagi kami masih di sini.

semoga kita bertemu lagi, my lovely sister.. SITI MARYAM MATORI.
dan abangku MUHAMMAD SYUKRI MATORI.
AL-FATIHAH.

-1 APRIL 2012-


Thursday, March 29, 2012

sukasuki.


si katik (oh! that's me)... dan sahabat!
haha~

Wednesday, March 7, 2012

"Your Song"

Found IT! at last..puh.puh. Ini adalah rentetan entry dari yang ini. Bape lama da, baru nak jumpa.cait.

Presenting... the complete cover of "your song" by Cameron Mitchell of The Glee Project. Nice!




Then..this is the original one, from Elton John.



What do you think?
haha.. even though I had a huge crush on cam's voice during his glee project (still, I am.haha), the original one is indeed more soothing and gives out a calmer mind and 'feel'. What else to be said?

Tuesday, March 6, 2012

Special Entry For Them. ahaha.


haha. who are they, that seemed to be soooo special to have a special entry in this blog?
...
...
...
OH! si Gemok akak aku dan tunangannya Encik Paris lah!
CONGRATULATION! TAHNIAH! CHUKA HAE (betol ke?)! Both of you, si Gemok and her fiancee Encik Paris.
Nota buat si Gemok:
" hohoi, ko da jadi tunang orang la der! haha, ade percaya x? Sila behave dan menjadi wanita yang lebih rajin serta lebih ayu dan bersopan santun di masa akan datang buat bekalan menjadi isteri yang hebat lg berjaya. hahahaha."
Nota buat Encik Paris:
" Jumpa bulan 9! Insha Allah, semoga dipermudah segala urusan.. and walaupun Gemok ini sudah menjadi tunanganmu, jangan macam-macam eh! =) "
Nota buat yang lainnya:
" Doakan keterpanjangan jodoh si Gemok dan Encik Paris ini sehingga ke alam perkahwinan dan ke akhir hayat mereka berdua yeh! Amin..~ eh.eh. Amin~

Warrior Gene: Jin Bertendang!

Ok. apa kaitan plak James Franco dalam ini cerita? TADEK! hahaha...~



Warrior Gene : The tendency to act and live violently. Is that a fact or only an excuse for escapism? Today, I started off my day with NatGeo instead of KBSW. Impressive! haha. OK. Here is the deal. Long before, there are reports such as this that suggests the violent and aggressive behaviour of a human being is highly influenced by a gene of the human body. Therefore, it is believed that gangsters, MAA fighters and high-schooler bad boy who are having the variation of the MAOA genes (the scientific name of the gene) is the cause that urges them to behave such a way. But, it turns out the other way around. The statement is totally deniable! After some test have been made on the candidates : MAA fighters, gangsters, bad-boy high schooler turned to successful CEO even to monks, giving out a rather surprising result! Guess what? Those people that live in a violent and aggresive environment turn out to not having the warrior gene, but then the monks have it! Surprise.surprise. Surprisingly enough, the gene is what we have been created with but have nothing to do with the decision that we have made in our life. Indeed, using the gene as the cause of our action is truly a lame excuse and a way of escapism. Nature and nurture is what make who we are. So, stop complaining and blaming others including your gene..OK?

Friday, March 2, 2012

2012 is blooming with love!

"haha", it is indeed a simple expression of a happiness.
This year, the year of a dragon will hopefully bring more happiness to the family.

2012:
is the year I finished my engineering studies. [finally, alhamdullilah]
is the year where our family is expanding. [Insha Allah]
is the year where I should have my own career. [Insha Allah, Amin]
is the year where celebration is everywhere. My friends are getting married and also some of them are welcoming their first child. [Congratulation]

In conclusion:
It is a year of love and Insha Allah the love will bloom and will be cherished all along.
"Spread the love, and be blessed to be loved"


[The expanding and changing life of the family will be updated later ....]

Friday, February 3, 2012

Hafalan Shalat Delisa [REVIEW]



Delisa, seperti juga kita yang lain..
yang dulu-dulunya pergi ke sekolah agama di dalam daerah-daerah di negeri Johor Darul Takzim.
yang mana di sebelah paginya, kita ke sekolah harian belajar membaca dan mengira.
dan di sebelah petangnya, melalui ujian itu dan ini.. termasuk ujian amali solat seperti Delisa, dalam usaha belajar mengenal Islam itu sendiri.

Dulu,
kita juga mungkin pernah terasa susah dan payah seperti Delisa dalam menghafal bacaan itu dan ini,
menghafal surah dan hadith,
kerana dulu, menghafal hanya demi ujian amali dan lisan mahupun bertulis.
Sayang.

"Hafalan Shalat Delisa" mengajar erti ikhlas dan redha serta semangat tidak mudah putus asa.
Mengajar adab pergaulan sesama insan, tidak kira siapa walau cuma adik-beradik sendiri.
Memupuk semangat berani bangkit, walau telah tersungkur.
Mengiktiraf fitrah manusia, yang dikurnai perasaan dan emosi.
namun tidak seharusnya dikuasai olehnya.

...Kerana hati-hati manusia itu kuasa mutlaknya bukan pada kita...

Yuna - Terukir Di Bintang (Unofficial MTV With Lyrics)

koleksi lagu cinta terbaru.hewhew~







Wednesday, January 18, 2012