Thursday, December 29, 2011

Kuhijrahkan doa

ok.
da lama tak tengok cerita melayu kt tv.
ok.tipu. selalu jugak la tengok. itu pun kalau aku melepak kat rumah gemoks.
tapi, semalam punya cerita..super sedey.
ok. tipu lagi. taklah super, tapi komfem sedey.

"KUHIJRAHKAN DOA"
sharul,si abang yang berjaya kaya,
dan kamarul, si adik yang tak kaya harta..namun kaya budi dan bahasanya.
si abang percaya, doanya yang tidak putus memohon itu dan ini dari Allah Ta'ala, menjadi kunci kejayaan kekayaannya masa kini.
si abang percaya, adiknya kurang berjaya kaya kerana adiknya itu kurang usaha daya dan doa'nya.

abangnya menilai kejayaan itu dari sudut kekayaan.
lalu dia sedih.
kerana:
i) adiknya itu hanya tinggal di rumah pusaka arwah ibubapa mereka,
ii) hanya mengerjakan sawah dan kebun di kampung.
mengikut abangnya, adiknya itu seperti tidak mahu berubah..berubah menjadi kaya.

oh.sedey. rupa-rupanya, adiknya itu semasa kemalangan yang membunuh ibubapa mereka turut tercedera dalam nahas terbabit. itu antara punca kamarul sukar belajar kerana sukar mengingati. namun, satu yang pasti dia ingat. Untuk membaca sekeping nota, setiap kali berdoa.
Dan, doa itu adalah untuk abangnya. Mungkin, keikhlasan doa kamarul menyumbang kepada kemakbulan doa-doa abangnya lalu menjurus kepada keberjayakayaan Shahrul.

oh.sedey.Shahrul nangis sungguh-sungguh bila dia tau hakikat itu setelah Kamarul meninggal.

"kalau abang marah, mesti abang singgah kedai mak mah beli kuey tiaw kan? abang belikan ye..adik teringin nak makan kuey tiaw mak mah"

-dialog diatas: tipikal drama melayu-
ok.sekarang saya layan "TENTANG DHIA" juga.

3 comments:

  1. ohhhhhhh cite apekah ini?! sedih gler..lu tau la gua kn sensitip br bace ni da rse nk nages da..huhuu klu de donlod sile bg sy ek =(

    ReplyDelete
  2. oh. cite ni rsenye adaptasi dari satu artikel dr blog langit Illahi, akk ak yg bitau la.tp,xjumpe plak post die yg mne ble tahun tah.

    oh.mmg ape angin tah aritu..ak nangis yeye mse tgk cite ni
    =,(.

    ReplyDelete